Avsnitt 22: Johan Höjvall, Winningtemp
Johan Höjvall, delägare och säljare på Winningtemp är säsongens elfte och sista gäst. Avsnittet handlar om försäljning och Johan delar med sig av massor av konkreta tips och råd kring sälj i mjukvarubolag.
Avsnitt 21: Mikael Andersson, Volumental
Mikael Andersson, produktchef på Volumental är säsongens tionde gäst och avsnittet handlar om produktutveckling av både hård- och mjukvara.
Avsnitt 20: Patric Palm, Favro
Patric Palm en av grundarna och VD för Favro är säsongens nionde gäst och avsnittet handlar om hur man bygger agila organisationer i snabbväxande bolag.
Avsnitt 19: Petter Hedborg, Modular Finance
Petter Hedborg, VD och en av grundarna av Modular Finance är säsongens åttonde gäst och avsnittet handlar om framgångsnycklarna bakom att växa fort helt organiskt och samtidigt ha den högsta lönsamheten i SaaS-sverige.
Avsnitt 18: Malcolm Burenstam Linder, Alva
Malcolm Burenstam Linder, medgrundare och VD på SaaS-bolaget Alva, är säsongens sjunde gäst och avsnittet handlar om hur Alva erbjuder lösningar som gör rekrytering mer objektiv, databaserad och träffsäker.
Avsnitt 17: Boel Sjöstrand, Linkura
Boel Sjöstrand, VD på Linkura, är poddens sjätte gäst och avsnittet handlar om mental kondition och hur den kan påverkas i både negativ och positiv riktning.
Avsnitt 16: Erik Syrén, Lime
Erik Syrén är säsongens femte gäst och avsnittet handlar om CRM-bolaget Lime som lyckas bli en ledande spelare i Norden i tuff konkurrens med Salesforce och Microsoft mfl. I avsnittet pratar vi bland annat om företagskultur, internationalisering och rekrytering.
Avsnitt 15: Johan Blomquist, Privatinvesterare
Johan Blomquist är säsongens fjärde gäst och avsnittet handlar om minoritetsinvesteringar i unga SaaS-bolag. Johan har bakgrund som investerare på Altor där han var 15 år men har nu sadlat om och investerar sina egna pengar i tillväxtbolag. I avsnittet får vi höra vad Johan tar med sig från Altors modell för ägarstyrning och vilka hans fem grundkriterier är när han analyserar nya investeringar.
Avsnitt 14: Elina Bergström, Jobylon
Elina Bergström från Jobylon är andra säsongens tredje gäst och avsnittet handlar om Customer Success. Elina är chef över Customer Success på Jobylon vars tjänst är ett rekryteringsverktyg som används av större företag för att jobba med annonsering mot kandidater och hantering av hela rekryteringsprocessen. Vi får höra hur Jobylon tagit in över 500 kunder utan säljare genom att istället jobba fokuserat genom sin CS-funktion för att säkerställa extremt nöjda kunder för att på så sätt få in leads på rekommendation av sina befintliga kunder.
Avsnitt 13: Pär Lagerström, Mynewsdesk
Pär Lagerström är säsongens andra gäst och avsnittet handlar om Pärs tid på Mynewsdesk där han var säljchef under bolagets snabbaste tillväxtår. Samtalet kretsar kring framgångsnycklar när man ska snabbt växa en säljorganisation med fokus på ledarskap och organisation. Vi får även höra vad näringslivet kan lära sig av toppidrotten och vice versa.
Avsnitt 12: Jonna Ekman, Storykit
Det är dags för första avsnittet i andra säsongen av SaaS-podden och i detta avsnitt lyssnar vi till Jonna Ekman från Storykit.
Avsnittet handlar om storytelling med video, marknadsföring och expansion baserad på inbound leads generering.
Avsnitt 11: Johan Crona, Cloud Capital
Det är dags för säsongsavslutning av första säsongen av SaaS-podden och i detta avsnitt blir Johan Crona, grundare av Cloud Capital, intervjuad av Pär Lagerström.
Avsnittet handlar om SaaS-branschens utveckling i Sverige, värdering av SaaS-bolag, ägarfrågor, styrelsearbete och finansiering av SaaS-bolag.
Avsnitt 10: Marcus Erlandsson, Kognity
Marcus Erlandsson är den tionde gästen i podden och avsnittet handlar om Kognity som utvecklar och säljer interaktiva digitala läromedel till lärare och elever på IB-programmet. Marcus som är bolagets CTO har varit med sedan bolaget startades och han berättar om hur han byggt upp utvecklingsavdelningen från grunden och vad han lärt sig från att varit bolagets första anställda programmerare till att idag leda 15 utvecklare.
Avsnitt 9: Daniel Ewerman, Custellence
Daniel Ewerman är nionde gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om att hitta product/market-fit. Daniel grundade Custellence för ett par år sedan vilket är en SaaS-tjänst som låter personer i en organisation samarbeta kring tjänsteutveckling och kundresor. I detta avsnitt får vi höra om Custellence steg från tidig idé, beta-lansering och testning av betalningsvilja för olika paketeringar till känslan av ha hittat product/market-fit och en förutsägbar och skalbar affär.
Avsnitt 8: Mikael Johnson, Oxx
Mikael Johnson är åttonde gästen i podden och avsnittet handlar om finansiering av SaaS-bolag som ska skala internationellt, hur man bedömer att ett bolag klarar att ta in 50-250 mkr i riskkapital, vilka nyckeltal som är viktiga att ha på plats och varför churn är ett av de sämsta nyckeltalen inom SaaS.
Avsnitt 7: Johanna Fagerstedt, Quinyx
Johanna Fagerstedt är sjunde gäst i podden och avsnittet handlar om marknadsföring, hur man jobbar integrerat mellan sälj och marknadsföring, hur man kan använda NPS för att mäta medarbetarnas nöjdhet samt vad man lärt sig om internationell expansion efter att ha öppnat kontor i UK och Tyskland.
Avsnitt 6: Emma Sjölander, Kundo
Emma Sjölander är sjätte gäst i podden och avsnittet handlar om försäljning, hur man bygger ett säljteam för komplex B2B försäljning, hur man rekryterar nya säljare och hur en framgångsrik onboardning går till. Emma var Kundos första säljare och är idag ansvarig för bolagets säljavdelning.
Avsnitt 5: Johanna Aronsson, Mentimeter
Johanna Aronson är femte gäst i podden och avsnittet handlar om hur produkten blir själva marknadsföringen när produkten har egenskaper som gör att den sprids till nya användare som först i ett senare skede blir betalande kunder. Johanna har varit med nästan sedan starten av Mentimeter och är bolagets marknadschef.
Avsnitt 4: Peter Ulander
Peter Ulander är fjärde gästen i SaaS-podden och vi pratar om ekonomifunktionen och varför den är avgörande att organisera rätt för att nå långsiktig skalbar tillväxt. Peter har bland annat bakgrund som revisor och som CFO på Quinyx och i avsnittet berättar han bland annat varför det är fel att använda budget och ger förslag på vad man kan använda istället.
Avsnitt 3, Maja Lindström, ReachMee
Maja Lindström är tredje gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om produktutveckling i mjukvarubolag. Maja jobbar som produktchef på ReachMee som har en SaaS-tjänst för hantering av rekryteringar med stora företag som kunder i hela Norden. Detta avsnitt handlar om att leda produktutveckling och vi lär oss bland annat hur man kan få till en balans mellan systemkvalitet och nyutveckling.
Avsnitt 2: Joel Kall, Loop54
Joel Kall är den andra gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om machine learning och specifikt bolaget Loop54 som byggt sina tjänster inom sök och personalisering baserad på machine-learning-teknik. Vi pratar på djupet om hur man tillämpar machine learning i sina lösningar, hur du kan se om bortom AI-hypen samt varför Sök är både viktigt och svårt inom e-handel.
Avsnitt 1: Hannah Meiton, Soundtrack your brand
Hannah Meiton är första gäst i podden och avsnittet handlar om Soundtrack your brand som levererar en tjänst för bakgrundsmusik till företag. I detta avsnitt pratar vi om Hannahs specialområden tillväxt, försäljning och marknadsföring.
Premiär för SaaS-podden
Välkommen till första säsongen av SaaS-podden, podden där experter från Sveriges bästa SaaS-bolag delar med sig av lärdomar och erfarenheter från att skapa snabb tillväxt i sina bolag.
Nya avsnitt kommer ut varannan vecka och du kan ta del av innehållet via Spotify, iTunes, Acast eller Soundcloud.