SaaS-podden
24 mars, 2021

Avsnitt 22: Johan Höjvall, Winningtemp

Johan Höjvall, delägare och säljare på Winningtemp är säsongens elfte och sista gäst. Avsnittet handlar om försäljning och Johan delar med sig av massor av konkreta tips och råd kring sälj i mjukvarubolag.

Mer om avsnittet här


9 mars, 2021

Avsnitt 21: Mikael Andersson, Volumental

Mikael Andersson, produktchef på Volumental är säsongens tionde gäst och avsnittet handlar om produktutveckling av både hård- och mjukvara.

Mer om avsnittet här


23 februari, 2021

Avsnitt 20: Patric Palm, Favro

Patric Palm en av grundarna och VD för Favro är säsongens nionde gäst och avsnittet handlar om hur man bygger agila organisationer i snabbväxande bolag.

Mer om avsnittet här


26 januari, 2021

Avsnitt 19: Petter Hedborg, Modular Finance

Petter Hedborg, VD och en av grundarna av Modular Finance är säsongens åttonde gäst och avsnittet handlar om framgångsnycklarna bakom att växa fort helt organiskt och samtidigt ha den högsta lönsamheten i SaaS-sverige.

Mer om avsnittet här


8 december, 2020

Avsnitt 18: Malcolm Burenstam Linder, Alva

Malcolm Burenstam Linder, medgrundare och VD på SaaS-bolaget Alva, är säsongens sjunde gäst och avsnittet handlar om hur Alva erbjuder lösningar som gör rekrytering mer objektiv, databaserad och träffsäker.

Mer om avsnittet här


24 november, 2020

Avsnitt 17: Boel Sjöstrand, Linkura

Boel Sjöstrand, VD på Linkura, är poddens sjätte gäst och avsnittet handlar om mental kondition och hur den kan påverkas i både negativ och positiv riktning.

Mer om avsnittet här


10 november, 2020

Avsnitt 16: Erik Syrén, Lime

Erik Syrén är säsongens femte gäst och avsnittet handlar om CRM-bolaget Lime som lyckas bli en ledande spelare i Norden i tuff konkurrens med Salesforce och Microsoft mfl. I avsnittet pratar vi bland annat om företagskultur, internationalisering och rekrytering.

Mer om avsnittet här


28 oktober, 2020

Avsnitt 15: Johan Blomquist, Privatinvesterare

Johan Blomquist är säsongens fjärde gäst och avsnittet handlar om minoritetsinvesteringar i unga SaaS-bolag. Johan har bakgrund som investerare på Altor där han var 15 år men har nu sadlat om och investerar sina egna pengar i tillväxtbolag. I avsnittet får vi höra vad Johan tar med sig från Altors modell för ägarstyrning och vilka hans fem grundkriterier är när han analyserar nya investeringar.

Mer om avsnittet här


13 oktober, 2020

Avsnitt 14: Elina Bergström, Jobylon

Elina Bergström från Jobylon är andra säsongens tredje gäst och avsnittet handlar om Customer Success. Elina är chef över Customer Success på Jobylon vars tjänst är ett rekryteringsverktyg som används av större företag för att jobba med annonsering mot kandidater och hantering av hela rekryteringsprocessen. Vi får höra hur Jobylon tagit in över 500 kunder utan säljare genom att istället jobba fokuserat genom sin CS-funktion för att säkerställa extremt nöjda kunder för att på så sätt få in leads på rekommendation av sina befintliga kunder.

Mer om avsnittet här


29 september, 2020

Avsnitt 13: Pär Lagerström, Mynewsdesk

Pär Lagerström är säsongens andra gäst och avsnittet handlar om Pärs tid på Mynewsdesk där han var säljchef under bolagets snabbaste tillväxtår. Samtalet kretsar kring framgångsnycklar när man ska snabbt växa en säljorganisation med fokus på ledarskap och organisation. Vi får även höra vad näringslivet kan lära sig av toppidrotten och vice versa.

Mer om avsnittet här


15 september, 2020

Avsnitt 12: Jonna Ekman, Storykit

Det är dags för första avsnittet i andra säsongen av SaaS-podden och i detta avsnitt lyssnar vi till Jonna Ekman från Storykit.

Avsnittet handlar om storytelling med video, marknadsföring och expansion baserad på inbound leads generering.

Mer om avsnittet här


11 november, 2019

Avsnitt 11: Johan Crona, Cloud Capital

Det är dags för säsongsavslutning av första säsongen av SaaS-podden och i detta avsnitt blir Johan Crona, grundare av Cloud Capital, intervjuad av Pär Lagerström.

Avsnittet handlar om SaaS-branschens utveckling i Sverige, värdering av SaaS-bolag, ägarfrågor, styrelsearbete och finansiering av SaaS-bolag.

Mer om avsnittet här


28 oktober, 2019

Avsnitt 10: Marcus Erlandsson, Kognity

Marcus Erlandsson är den tionde gästen i podden och avsnittet handlar om Kognity som utvecklar och säljer interaktiva digitala läromedel till lärare och elever på IB-programmet. Marcus som är bolagets CTO har varit med sedan bolaget startades och han berättar om hur han byggt upp utvecklingsavdelningen från grunden och vad han lärt sig från att varit bolagets första anställda programmerare till att idag leda 15 utvecklare.

Mer om avsnittet här


14 oktober, 2019

Avsnitt 9: Daniel Ewerman, Custellence

Daniel Ewerman är nionde gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om att hitta product/market-fit. Daniel grundade Custellence för ett par år sedan vilket är en SaaS-tjänst som låter personer i en organisation samarbeta kring tjänsteutveckling och kundresor. I detta avsnitt får vi höra om Custellence steg från tidig idé, beta-lansering och testning av betalningsvilja för olika paketeringar till känslan av ha hittat product/market-fit och en förutsägbar och skalbar affär.

Mer om avsnittet här


30 september, 2019

Avsnitt 8: Mikael Johnson, Oxx

Mikael Johnson är åttonde gästen i podden och avsnittet handlar om finansiering av SaaS-bolag som ska skala internationellt, hur man bedömer att ett bolag klarar att ta in 50-250 mkr i riskkapital, vilka nyckeltal som är viktiga att ha på plats och varför churn är ett av de sämsta nyckeltalen inom SaaS.

Mer om avsnittet här


16 september, 2019

Avsnitt 7: Johanna Fagerstedt, Quinyx

Johanna Fagerstedt är sjunde gäst i podden och avsnittet handlar om marknadsföring, hur man jobbar integrerat mellan sälj och marknadsföring, hur man kan använda NPS för att mäta medarbetarnas nöjdhet samt vad man lärt sig om internationell expansion efter att ha öppnat kontor i UK och Tyskland.

Mer om avsnittet här


3 september, 2019

Avsnitt 6: Emma Sjölander, Kundo

Emma Sjölander är sjätte gäst i podden och avsnittet handlar om försäljning,  hur man bygger ett säljteam för komplex B2B försäljning, hur man rekryterar nya säljare och hur en framgångsrik onboardning går till. Emma var Kundos första säljare och är idag ansvarig för bolagets säljavdelning.

Mer om avsnittet här


2 juli, 2019

Avsnitt 5: Johanna Aronsson, Mentimeter

Johanna Aronson är femte gäst i podden och avsnittet handlar om hur produkten blir själva marknadsföringen när produkten har egenskaper som gör att den sprids till nya användare som först i ett senare skede blir betalande kunder. Johanna har varit med nästan sedan starten av Mentimeter och är bolagets marknadschef.

Mer om avsnittet här


17 juni, 2019

Avsnitt 4: Peter Ulander

Peter Ulander är fjärde gästen i SaaS-podden och vi pratar om ekonomifunktionen och varför den är avgörande att organisera rätt för att nå långsiktig skalbar tillväxt. Peter har bland annat bakgrund som revisor och som CFO på Quinyx och i avsnittet berättar han bland annat varför det är fel att använda budget och ger förslag på vad man kan använda istället.

Mer om avsnittet här


4 juni, 2019

Avsnitt 3, Maja Lindström, ReachMee

Maja Lindström är tredje gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om produktutveckling i mjukvarubolag. Maja jobbar som produktchef på ReachMee som har en SaaS-tjänst för hantering av rekryteringar med stora företag som kunder i hela Norden. Detta avsnitt handlar om att leda produktutveckling och vi lär oss bland annat hur man kan få till en balans mellan systemkvalitet och nyutveckling.

Mer om avsnittet här


21 maj, 2019

Avsnitt 2: Joel Kall, Loop54

Joel Kall är den andra gästen i SaaS-podden och avsnittet handlar om machine learning och specifikt bolaget Loop54 som byggt sina tjänster inom sök och personalisering baserad på machine-learning-teknik. Vi pratar på djupet om hur man tillämpar machine learning i sina lösningar, hur du kan se om bortom AI-hypen samt varför Sök är både viktigt och svårt inom e-handel.

Mer om avsnittet här


7 maj, 2019

Avsnitt 1: Hannah Meiton, Soundtrack your brand

Hannah Meiton är första gäst i podden och avsnittet handlar om Soundtrack your brand som levererar en tjänst för bakgrundsmusik till företag. I detta avsnitt pratar vi om Hannahs specialområden tillväxt, försäljning och marknadsföring.

Mer om avsnittet här


6 maj, 2019

Premiär för SaaS-podden

Välkommen till första säsongen av SaaS-podden, podden där experter från Sveriges bästa SaaS-bolag delar med sig av lärdomar och erfarenheter från att skapa snabb tillväxt i sina bolag.

Nya avsnitt kommer ut varannan vecka och du kan ta del av innehållet via Spotify, iTunes, Acast eller Soundcloud.